Rubriky
Slané

Český ramen z Moravy

Snažte se použít co nejkvalitnější suroviny – od malých farmářů či bio.

Suroviny:

  • silný maso-kostní vývar, asi 2l – viz. Vývar plný kolagenu 
  • kousky masa z vývaru, pokud je máte
  • mrkev, petržel a celer v poměru 1:1:1
  • mražený zelený hrášek nebo mladý zelený bob
  • kvalitní či domácí nudle (pšeničné, rýžové, pravé soba…apod.-zde bio špaldové)
  • bio či domácí vejce –1 ks na 1 porci
  • velká cibule
  • přepuštěné máslo na opečení cibule
  • bio shoyu nebo kvalitní sojová omáčka
  • sezamové semínko, nejlépe černé
  • chilli paprička čerstvá nebo sušená
  • sůl, pepř
  • Kojibakers hrachové miso
  • mladá cibulka nebo pórek
  • bylinky dle chuti – petrželka, pažitka či koriandr

Postup:

  • oloupejte cibuli a nakrájejte ji na čtvrtkolečka
  • v rendlíku zahřejte kousek přepuštěného másla a za občasného promíchání opečte cibuli do růžova, pak odstavte a ihned přidejte slušnou dávku shoyu (na 1 velkou cibuli asi 2PL) a párkrát promíchejte až se cibule obalí
  • předem uvařený maso-kostní vývar zbavený přebytečného tuku začněte zahřívat v hrnci
  • očistěte a nakrájejte nebo nahrubo nastrouhejte kořenovou zeleninu a uvařte ji rovnou ve vývaru (zeleninu uvařte jen tak napůl, v chladnoucím vývaru ještě dojde tak ať není rozvařená)
  • mezi tím zvlášť uvařte nudle a hrášek či boby, uvařené pak vsypte do hotové polévky
  • také připravte vejce jako zastřené, na hniličku nebo volské oko, se žloutkem částečně či úplně uvařeným – prostě tak jej máte rádi
  • nasekejte bylinky, mladou cibulku nebo pórek a chilli papričku

Servírování:

  • do hrnku nalijte naběračku horkého vývaru a v ní rozmíchejte 2 vrchovaté lžíce misa, poté celý obsah vmíchejte zpět do hrnce s polévkou
  • do misky nebo hlubokého talíře dejte porci nudlí a zalijte horkým vývarem se zeleninou
  • navrch položte uvařené vejce 
  • vše zasypte bylinkami, cibulkou nebo pórkem, sezamovým semínkem a přidejte chilli papričku
  • nakonec vložte lžičku osmažené cibulky a přidejte nasekané maso z vývaru, pokud je máte
  • dochuťte solí a čerstvě mletým pepřem

Tipy:

  • miso ani restovanou cibuli na shoyu nevynechávejte – právě tyto ingredience dodají jídlu ten pravý šmrnc
  • samozřejmě můžete použít i jiný druh misa, např. sojové, rýžové, ječmenné..
  • aby si pasta miso zachovala všechny své cenné látky, nikdy ji nevařte
  • místo nudlí lze použít např. drobení, jáhly, kuskus, pohanku apod.
  • do polévky také můžete přidat na plátky nakrájené žampiony (vařte společně se zeleninou) nebo předem uvařené jiné houby jako hlívu, shiitake či jidášovo ucho
  • na talíři můžete polévku posypat i klíčky (mungo, ředkvičky, alfa alfa apod.)